Uważność

 

Mindfulness – znaczenie

Termin „mindfulness” (dosłownie: „pełnia umysłu”, „pełna świadomość”) jest w Polsce używany w brzmieniu angielskim lub tłumaczony na język polski jako „uważność”, „uważna obecność”.

Profesor Jon Kabat Zinn (twórca najbardziej znanego programu opartego na uważności, Mindfulness Based Stress Reduction, MBSR, opracowanego pod koniec lat 70-tych na Uniwersytecie Medycznym Massachusetts) definiuje uważność jako bycie skoncentrowanym w określony sposób: świadomie, tu i teraz, bez wartościowania, oceniania, czy konkretnych oczekiwań, za to z przyjazną otwartością i akceptacją. Uważność opisywana jest również jako „czuła uwaga”, co podkreśla znaczenie łagodności i empatii. Liczne badania pokazują, że systematyczna praktyka uważności pozytywnie wpływa na nasz dobrostan psychiczny oraz zdrowie.

 

Korzystny wpływ mindfulness na dzieci i młodzież

Uważność ma potencjał transformowania sposobu, w jaki żyjemy. Pozwala nam lepiej poznać działanie naszego własnego umysłu, daje możliwość podejmowania działań, które wypływają ze świadomego rozeznania, co jest w danym momencie najwłaściwsze. To wszystko ma ogromne znaczenie dla zdrowia. Liczne badania dowodzą, że systematyczne praktykowanie uważności niezwykle korzystnie wpływa na to, jak się czujemy fizycznie i sprzyja wystąpieniu dobrostanu psychicznego. Dotyczy to osób w każdym wieku, również dzieci.

Obiecujące rezultaty uzyskuje się w badaniach nad mindfulness z udziałem dzieci i młodzieży w różnego rodzaju dziedzinach, m.in. w ochronie zdrowia i edukacji.

Dobrze nauczana praktyka mindfulness może poprawić zdrowie psychiczne, emocjonalne, społeczne i fizyczne oraz dobrostan młodych ludzi. Rezultaty są szczególnie obiecujące w przypadku dzieci doświadczających większych niż ich rówieśnicy wszelkiego rodzaju trudności z zakresu zdrowia psychicznego.

Mindfulness może zredukować depresję, stres, niepokój, reaktywność oraz trudne zachowania.

Z drugiej strony może poprawić dobrostan oraz przynieść większy spokój, rozluźnienie oraz spokojny sen.

Wzmacnia zdolność do zarządzania emocjami, wspiera budowanie samoświadomości, poczucia własnej wartości oraz wzmacnia empatię.

Mindfulness ma bezpośrednie przełożenie na wyniki w nauce i poprawę umiejętności uczenia się poprzez wspieranie rozwoju umiejętności poznawczych, wykonawczych i nadzorczych. Wydaje się pomagać, gdyż ułatwia skupianie uwagi, koncentrację, wspiera kreatywne myślenie, wzmacnia pamięć roboczą oraz zdolność planowania, rozwiązywania problemów i dedukowania.

 

Uważność na… oddech i nie tylko

Uważność, czyli mindfulness, zawsze jest uważnością odnoszącą się do czegoś. Jeśli praktykujemy uważne oddychanie, nazywa się to uważnością oddychania. Jeśli praktykujemy uważne chodzenie, nazywa się to uważnością chodzenia. Jeśli jemy śniadanie w sposób uważny, praktykujemy uważność jedzenia. Możemy być uważnym, biorąc prysznic, jadąc samochodem, w szkole lub w pracy oraz w relacjach z innymi ludźmi. Można również ćwiczyć się w uważnym staniu, chodzeniu, siedzeniu, a nawet leżeniu. Energia uważności, pochodząca od świadomości oddychania lub świadomości stawiania kroków, pozwala sprowadzić umysł z powrotem do ciała, a kiedy umysł i ciało są połączone, jest się w pełni obecnym w danej chwili. Przeszłości już nie ma, przyszłości jeszcze nie ma, chwila teraźniejsza jest jedyną chwilą, w której można być prawdziwie obecnym.

Dzieci za pomocą prostych technik uczą się jak ćwiczyć swoją uważność: jak uspokoić gonitwę myśli, jak uchwycić i zaakceptować swoje emocje. Doskonalą bycie uprzejmym i miłym dla siebie i innych. Celem ćwiczeń jest osiągnięcie spokoju, lepszej koncentracji, zrozumienia i łagodności.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Zapraszam na warsztaty jogi i mindfulness – aktualna oferta w zakładce Wydarzenia